Going south - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marc Zalm - WaarBenJij.nu Going south - Reisverslag uit Townsville, Australië van Marc Zalm - WaarBenJij.nu

Going south

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

21 November 2010 | Australië, Townsville

Donderdagochtend zijn Andi (Andreas) en ik vertrokken uit Cairns, met als doel om het regenwoud in te gaan en enkele watervallen te bekijken (ja, alweer). Andi heeft de afgelopen dagen alleen maar aan zijn duikbrevet gewerkt, dus die heeft amper iets gezien van de omgeving.
En verdomd als het niet waar is, we waren net goed op pad om een mooie waterval te zien, die via een 3 km langs jungle-pad te bereiken is, toen er zomaar een heuse cassowary op het pad stond, recht voor ons!
We stonden beide als aan de grond genageld, want dit had niemand verwacht. Het beest liep zelfs op ons af! Allerlei gedachten aan waarschuwingen rond dit dier schoten door mijn hoofd. Ze kunnen iemand lelijk bezeren en je moet afstand houden , enz. Maar daar stonden we dus, de camera's in de hand, terwijl cassy gewoon op ons afkwam lopen, eerder nieuwsgierig dan agressief, maar dat is eerlijk gezegd moeilijk af te lezen van zo'n prehistorische kop. Het bleek dat zij (?) waarschijnlijk het pad wilde volgen, omdat dat nou eenmaal makkelijker loopt dat door het struikgewas, en draalde een beetje voordat het in een klein boogje om ons heen liep, naast het pad. Het ging daar ook nog uitgebreid de veren goed strijken voordat het verder de bush inwandelde, en gaf ons daarmee het idee totaal niet onder de indruk te zijn van onze aanwezigheid. Heel anders verging het ons. We stonden met grote ogen naar de vogel te kijken, "met de bek wied lös". Na deze ontmoeting duurde het nog zeker 10 minuten voordat de euforie uit het systeem was, en we glimlachten nog honderden meters verderop.
Na de totale wandelroute kwamen we terug bij de parkeerplaats, waar net twee dames begonnen aan de wandeling. Ik vertelde heel enthousiast dat we net een cassowary hadden gezien. Ik verwachte natuurlijk verwachtingsvolle reacties, maar ze leken te schrikken en overwogen zelfs om dan maar niet te gaan...
Zij hadden de infoboekjes blijkbaar iets te grondig gelezen.

Afijn, Andi en ik hebben twee nachten in de bush gekampeerd en hebben onze dosis regenwoud wel gehad, vooral het regen-deel. Toch was het weer heel bijzonder.
We zitten nu in de Mac in Townsville (correctie: Cannonvale) en zijn druk aan het speuren naar gebieden waar het droger is. Dat valt niet mee. Het natte seizoen lijkt zich iets te ver uit te breiden langs de kust naar het zuiden. We zullen de buien moeten uitzitten.
Het verhaal zal zich vervolgen in iets drogere omstandigheden, hoop ik.

Inmiddels dus niet meer in Townsville waar we afgelopen nacht hebben doorgebracht, maar we zijn al 200 km zuidelijker en op weg naar Airlie Beach.
En het regent hier ook.....

• 21 November 2010 - 13:47

Jeffrey:

Woar bliem' de foto's mien jong??!!

• 21 November 2010 - 14:20

Dirkjan:

foto's, foto's,foto's,foto's, foto's,foto's

Filmpjes zijn ook goed

• 22 November 2010 - 19:02

Tjitske:

Bij gebrek aan foto's heb ik maar even gegoogled naar cassowary. Doet beetje aan een kalkoen met een kuif denken. Gek beest.