Klotenweer (SKIK) - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Marc Zalm - WaarBenJij.nu Klotenweer (SKIK) - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Marc Zalm - WaarBenJij.nu

Klotenweer (SKIK)

Door: Marc

Blijf op de hoogte en volg Marc

03 December 2010 | Australië, Bundaberg

Andi en ik zijn als west-europeanen wel wat regen gewend, dus we laten ons niet zomaar uit het veld spoelen, maar wat ons hier ten deel valt is onwerkelijk veel.
En het ergste is, het is nog steeds ruim 25 graden, dus we mogen niet klagen!
We hadden ons de trip langs de prachtige oostkust van Australië heel anders voorgesteld; zonnige stranden en genoeg plekjes voor een nacht wildkamperen. De realiteit is dat we blij zijn dat we op een camping staan, waar we warm kunnen douchen en onze kleding kunnen drogen. Andi heeft zijn tentje zelfs onder het dak van de picknikplaats opgezet. De weersverwachting voor de komende dagen / week beloofd geen enkele verbetering, dus we moeten onze plannen drastisch aanpassen.
We hebben onszelf beloofd om nog minstens een nacht op deze camping, midden in Bundaberg, te blijven, zodat we vandaag de rum-distillery kunnen bezoeken voor een rondleiding (en proeven). Ook zal ik een internet-café zoeken om dit verhaal online te zetten en de foto’s van de afgelopen dagen op Facebook te plakken.
De vorige keer (Airlie Beach) probeerde ik te vergeefs om de Cassowary-film te uploaden, dus dat zal ik opnieuw pogen te doen.
(link staat inmiddels in het betreffende verslag = 'going south')

We zijn vanuit Airlie Beach eigenlijk in een keer naar Yeppoon gereden, vlakbij Rockhampton. Ik wist van Cathy dat zij vrienden hebben die in (de buurt van) Rocky wonen, dus ik besloot om haar om details te vragen. Het bleek dat deze mensen net terug zijn van een paar maanden Middellandse Zee, waar zij op hun zeiljacht hebben gevaren. Oh. Van die mensen dus. Ze wonen in een gat dat de naam Cawarral draagt en dat ligt verdomd dicht bij Yeppoon. Nou, ik dacht, we wagen het er op.
Ik belde op vrijdagmiddag het nummer dat ik had gekregen, en een vriendelijke vrouwenstem nodigde ons beide meteen uit om langs te komen, want Cathy had haar al op de hoogte gebracht van mijn trip. Ze gaf snel wat aanwijzingen om het huis te vinden en na een uurtje stonden we boven op een flinke heuvel, naast een imposante bungalow.
We werden hartelijk begroet door Ray, die lekker aan het tuinieren was, terwijl de vrouw des huizes, Kim, van de veranda kwam aangesneld. We konden de LandCruiser achter het zwembad (!) parkeren en we kregen meteen een kleine rondleiding. Het huis is door hen zelf gebouwd (met hulp) en heeft een 360 graden uitzicht over de omgeving. Je kijkt over het woud naar de kust en de eilanden er voor.
Heel bijzonder. En de veranda loopt helemaal rond, dus overal kun je buiten staan / zitten. De grote woonkamer heeft aan de kustkant alleen maar glazen schuifdeuren, dus ook daar heb je vrij uitzicht. Andi en ik kregen van Kim vrij snel elk een eigen logeerkamer toegewezen, zodat we niet de moeite hoefden te doen om de tent op te zetten. We konden het hele weekend blijven, en we werden als familie beschouwd. Het voelde ook heel vertrouwd en we voelden ons er snel thuis, maar dan luxer.
Kim was jaren een collega van Cathy en ze zijn al heel lang goede vrienden. Ray is van origine een Nederlander (Reinoud), die met zijn ouders in de jaren ’50 is geëmigreerd. Hij heeft zijn medicijnenstudie gedaan en heeft daarna over de hele wereld gezworven en heeft van alles meegemaakt. Hij kan dan ook prachtig vertellen over zijn belevenissen. Hun twee kinderen wonen niet meer thuis, hoewel de zoon nog wel financieel afhankelijk is van pappie’s donaties.
Ray is echt een superrelaxte vent, die thuis graag de handen uit de mouwen steekt om te klussen en aan oude auto’s te prutsen. Meestal is zijn kleidng in het weekend zo smerig dat niemand zou vermoeden dat de man door-de-weeks arts is.

Hij werkt momenteel in een kolenmijnplaatsje, zo’n 230 km landinwaarts. Daar heeft hij een 3-slaapkamer-apartement ter beschikking. Na het weekend, op zondagavond vertrekt hij naar Blackwater, om dan vrijdagavond weer thuis te komen. Andi en ik zijn een paar dagen bij hem geweest in Blackwater, want het weer langs de kust leek slechter dan verder westelijk, en hebben Blackdown Tableland bezocht. Weer een National Park met watervallen... Ook hier weer een hele natte periode na lange tijd van droogte, dus het water stroomde overvloedig. Best mooi.

We verlangen zo hevig naar zon en strand, dat we ondanks de voorspellingen terug naar de kust zijn gereden, op woensdag. Via een mooie route kwamen we door het plaatsje Gin Gin, waar ik een foto wilde maken van mezelf met de pakzak (vliegspullen) voor het naambordje. Helaas kwam het water met bakken tegelijk uit de hemel, dus dat was geen optie. We arriveerden om half 6 in Bundaberg, home of the Rum. (en die is lekker!)
De volgende bestemming moet Fraser Island zijn, maar de voorspellingen geven aan dat het, met name zaterdag, bijzonder slecht wordt. Misschien dat we nog een paar dagen aankloten ergens, voordat we gaan.

Gisteren, donderdag, was het verrassend goed weer (=droog). De tour door de rum fabriek stond op het programma. Het bleek een leukere tour te zijn dan we hadden verwacht. De australische humor kwam in bakken tegelijk (als regen) op ons neer, van de droge gids Bill. Na de tour werden we getrakteerd op 2 borrels naar keuze, uit het aanbod van Bundaberg Rum. Ik koos eerst voor de Reserve, een rum die minimaal 5 jaar op eiken vaten heeft gerijpt, en heeft 40 % alcohol. Goed te drinken!
Daarna nam ik de Royal Liqeur, een mix van rum en chocolade, koffie en nog wat. Met een beetje room erbij is het helemaal lekker.
Afijn, we moesten weer terug naar de camping, met de auto, dus eerst maar wat gegeten bij de auto en vooral veel water gedronken.
Het weer was nog verder opgeklaard en dus besloten we om naar het strand te gaan, 15 km oostelijk. Het was lekker rustig en slechts enkele surfers waren bezig te golven te bevaren. Vooral de old school surfers waren actief, oudjes met enorme planken. Leuk om te zien.
Bij terugkomst in Bundaberg bleek er een evenement te zijn in het centrum, met veel (vreet)kraampjes en muziek. Er was een optocht op komst, en veel mensen zaten al langs de weg klaar op hun vouwstoel, compleet met koelbox vol vreterij.
Dat kunnen de ozzies heel goed, picknikken.
We hebben de optocht nooit gezien, terwijl we toch echt wel een tijdje hebben rondgelopen. Later hoorden we een hoop lawaai en sirenes, maar toen waren we allang terug op de camping.
Het klaarde helemaal op toen het donker werd, we zagen alleen maar sterren.
Helaas heeft het tegen de ochtend weer eens geregend, maar ’s morgens was het weer droog. Volgens de berichten zal het in Bundi de komende dagen droog blijven, terwijl het op Fraser Island zelfs gaat onweren! We hebben nu besloten om nog even te blijven en zondag naar Fraser te gaan.

• 03 December 2010 - 08:35

Nienke:

Hee Marc, aan de foto's te zien hebben jullie ook nog wel wat goed weer gehad gelukkig. Mooi optrekje van Kim en Ray hoor - geweldige plek! Veel plezier op Fraser en hoop voor jullie dat het droog is.
    Greetz! -x-